Апортування від А до Я. За матеріалами книги Кнута Фукса
*За матеріалами книги Кнута Фукса
Свою книгу Кнут Фукс пропонує придбати провідникам, які відвідали його семінар та відновити у пам'яті
побачену інформацію, а також усім провідникам, які хочуть навчити свого собаку такому складному
вправі у розділі Послух як апортування. Книжка оформлена великою кількістю фотографій, які
дуже докладно показують дрібні кроки у навчанні.
1. Вступ
Чому так важливо при навчанні собаки особливу увагу приділяти апортуванню? У розділі У нормативу IPO/VPG/SchH апортування оцінюється в 40 балів, що становить майже половину від загальної кількості можливих балів у цьому розділі. До того ж апортування містить багато пов'язаних один з одним комплексних частин вправи:
- під час викидання апорту собака повинен сидіти спокійно та уважно;
- потім собака повинен по команді Апорт якнайшвидше і цілеспрямовано бігти до апорту;
- щоб потім пригальмувати, підняти апорт точно і впевнено і розвернутися;
- і потім знову якомога швидше бігти назад до провідника;
- там вона має зайняти коректну позицію;
- і нарешті, за командою Аус охоче віддати апорт.
По ходу всього цього собака повинен тримати апорт у пащі спокійно і міцно і працювати абсолютно
весело та мотивовано. Якщо я розбиваю вправу апортування у такий спосіб, я приходжу до
семи різних елементів вправи, пов'язаних між собою. Таке комплексне завдання вимагає добре
продуманого навчання.
Існує класичне ігрова апортування: при цьому способі собака
повинна мати вороже прагнення предмет піднімати і приносити його провіднику. Також потрібно
провідник, який зуміє з почуттям керувати собакою, щоб довести цю вправу до перфектного
виконання. Не кожен собака має таку генетично обумовлену схильність для ігрового.
методу апортування. Чи є у собаки така схильність, можна визначити за поведінкою
собаки у грі з провідником (наприклад, при грі зі скручуванням). Якщо собака охоче та безконфліктно
апортує предмет, можна зробити кілька спроб перевірити поведінку собаки безпосередньо з
апортом. Приносить собака з готовністю апорт назад провіднику (звичайно, перший раз без усадки перед
провідником) і робить це без жування і в прямому напрямку, тоді є сенс пробувати навчати собаку
апортування за допомогою ігрового методу. Якщо з'являються помилки, майже завжди це означає, що
собака приходить до конфлікту.
При спробах ці помилки виправити, конфлікт найчастіше посилюється і
проблема збільшується. Наприклад: Тримають собаку за нашийник, кидають апорт та дозволяють собаці апорт
принести. Собака біжить до апорту, піднімає його і не біжить із ним назад до провідника. Тут можна було
використовувати довгий повідець, за допомогою якого спонукати собаку принести апорт назад. Але так як
Собаці не хочеться опинитися біля провідника, то виникає конфлікт, який здебільшого виражається в
жуванні (основна проблема при апортуванні). За досвідом, провідник намагається прибрати жування впливом на
собаку (впливає на верхню щелепу поплескуванням) і застосовуючи відповідну команду, що забороняє.
Собака раніше ще не мала поняття, що жування не бажане, тому що апортування ще не
навчалася і виникає новий конфлікт і ми потрапляємо в замкнене коло.
Висновок: Для того, щоб будувати апортування за допомогою ігрової
апортувальні мотивації, необхідно тонко відчувати і розуміти собаку. Це виходить лише в небагатьох
пар собак-провідників. Можливе також комбінування вродженої апортувальної мотивації та описаного
здесь методу навчання апортування: так можна, наприклад, спочатку собаку навчити, як описано в кроці 1,
спокійно та міцно утримувати апорт, перш ніж продовжити подальше навчання на основі ігрового методу.
Я багато міркував про те, як краще будувати навчання апортуванню і після багатьох років, працюючи з
різними собаками, розробив метод, при якому собака крок за кроком ( у комбінації з мотивацією та
послухом) навчається окремим елементам апортування. Цей метод називається —Апортування
від А до Я Кнута Фукса.
2. Підготовка
- 2.1 Вік та рівень навчання собаки
Описаний у цій книзі метод, вимагає певної зрілості собаки, оскільки від початку має бути даватися легка корекція при небажаній поведінці (наприклад, жуванні). Зазвичай, це вік приблизно 15-16 місяців. В окремих випадках — залежно від «особистості» собаки — можна розпочинати навчання трохи раніше. Рівень навчання собаки повинен бути наступним: собака повинна мати хороший базовий послух і знати команду «Сидіти». У відносинах вправи Апортування — ідеальний випадок, коли собака зовсім "зелена", тобто. апортувальний предмет представляється нею як нейтральний предмет. Також для більш дорослого собаки, яка вже має досвід в апортуванні або вже показують реальну роботу можна вправу підносу апорту будувати заново за описаною тут методикою Апортування від А до Я. У цьому випадку треба буде враховувати те, що процес навчання, можливо, триватиме дещо довше, оскільки завчене собакою помилкове поведінка може бути «стерто» лише внаслідок дуже великої кількості повторень. Крім важливим є чітке розмежування між «правильним» та «неправильним» поведінкою, щоб собака точно зрозумів, що від нього очікують.
- 2.2. Допоміжні засоби
Потрібні такі допоміжні засоби:
Один стілець (пояснення слідує далі)
Один
повідець довжиною 2-3 метри (далі «фіксуючий повідець»)
Один повідець довжиною 1 метр (
далі «поводок управління»)
Один нашийник —ланцюжок, шкіряний або
текстильний (далі «фіксуючий нашийник»)
*Один строгий нашийник без зашморгу або ланцюжок,
в ідеалі —спецально розроблений Кнутом Фуксом коригуючий нашийник з ручкою, представлений на
за допомогою ручкою, що знаходиться на ошийнику, значно легше керувати собакою (передусім,
на кроці 1)
*Апортувальний предмет, приблизно вагою 750г (дерев'яний, не користований іншим собакою),
ідеалі —спеціально розроблений Кнутом Фуксом апорт з плоскою серцевиною, показаний на
картинці: цей апорт має плоску серцевину і це дає можливість для значно більш щільного.
прилягання зубів собаки, ніж апорт із круглою серцевиною.
Для собаки такий апорт більш приємний для захоплення і їй легше такий апорт утримувати щільно. Такий апорт знову-таки знижує схильність до жування і веде до швидшого успіху у навчанні. Апорт із плоскою серцевиною сприяє контакту з великою кількістю зубів, внаслідок чого навчання бажаному положенню апорту в пащі відбувається швидше і знижує схильність до жування.
- 2.3. Місце для тренувань
Місце для тренування принципово не важливе. Там тільки потрібна наявність стовпа або міцного предмета (
наприклад, паркан), до якого можна було б міцно прив'язати фіксуючий повідець. Перед цим стовпом для
фіксації має бути місце у формі півкола діаметром приблизно 3 метри. Для початку роботи з
методу Фукса розумніше вибрати місце з найменшим відволіканням для собаки. Відволікання на подразники зі
сторони заважає собаці сконцентруватися та ускладнює здатність до навчання. У процесі навчання рівеньвідволікання можна увеличивать.3. Фіксація та центрування собаки
Фіксація та центрування собаки
формує підготовку кроків 1-5 і є основною складовою методу. Воно служить для
звикання собаки до позиції та коригуючого нашийника і забезпечує, щоб собака залишався в
межах досяжності провідника. Це є основою для спокійної та ясної роботи з собакою під час
загальних вправ. Собаці одягається нормальний нашийник («фіксуючий нашийник»), до якого
прикріплюється 2-3-метровий повідець («фіксуючий повідець»), прив'язаний до стовпчика («точка
фиксации»). Над фіксуючим нашийником одягається коригуючий нашийник, на якому закріплений
повідець управління. Коригуючий нашийник має бути одягнений досить вільно, але не надто вільно.
Провідник, стоячи по центру перед собакою, підтягує її за повідець управління до себе, доки не
натягується фіксуючий повідець
важливо: йдеться про плавний рух, не про
ривку. Виходить, що собака перебуває на розтяжці.
Щойно це відбувається, собаці подається команда Сидіти. Як тільки собака виконає команду, повідець
управління тут же слабшає і йде рясна похвала, при цьому треба звертати увагу на те, щоб собака
залишалася сидіти. (важливо: тут не йдеться про те, що собака повинен зайняти коректну позицію перед
провідником, вона повинна просто знаходиться прямо перед провідником, дистанції поки що не має значення).
Після короткої паузи провідник починає на пару кроків рухатися ліворуч або праворуч, ведучи за собою собаку
за допомогою повідка управління доти, доки не натягується фіксуючий повідець. Собака повинен охоче
слідувати за провідником і потім, після подачі відповідної команди на усадку, знову сісти прямо
перед провідником. Як тільки собака сідає, повідець знову слабшає і собака хвалиться.
Так
повторюється кілька разів, поки ми не побачимо, що собака звикли до таких дій і охоче
наводиться у бажану позицію. Загалом вважається так: якщо собака в цій частині вправи ще
недостатньо розслабляється і перешкоджає діям, почувається незатишно, це означає, що ні
сенсу переходити до початку описаної роботи з апортом.
Важливо: Є собаки, які в цій частині вправи злегка, а деякі сильно перешкоджають виконанню та показують явні симптоми стресу. Особливо момент, коли фіксуючий повідець натягнутий і за допомогою повідця управління навчаємо собаку руху, є для собаки абсолютно незвичним і в окремих випадках, залежно від характеру тварини, може призвести до того, що собака намагатиметься уникнути незвичної ситуації. Якщо це відбувається, дуже важливо, щоб провідник зберігав спокій, і спокійно та наполегливо вів собаку до бажаної поведінки. Як тільки собака показує таку поведінку, вона рясно хвалиться і їй дається час для необхідного розслаблення. Для собак, які в цій фазі показують явні ознаки перевантаженості, ця вправа не повинна продовжуватись надто довго. Необхідно собаці допомогти цю бажану поведінку показати і за це похвалити. Після цього цю частину тренінгу на якийсь час потрібно припинити і повторити пізніше, поки у собаки не розвинеться довіра до ситуації. Виявилося, що випадкове підтвердження кормом виразно сприяє розрядки та готовності собаки до кооперації. Як тільки собака охоче і вільно дозволить себе центрувати перед провідником, рухи туди-сюди не повинні повторюватися довго. Вони служать лише для того, щоб повідомити собаку, що від неї очікується. Коли собака це зрозуміла, можна вже безпосередньо з центрованого становища продовжити подальшу роботу. Це також означає, що, як правило, з кроку 2 рухи туди-сюди більше не знадобляться.
3. Крок 1
У кроці 1 собака вчить, що за командою Апорт апортувальний предмет береться з рук провідника, тримається в пасти спокійно і міцно доти, поки по команді Дай не забирається назад.
- 3.1. Порядок вправи
Після того, як собака зафіксована та відцентрована, провідник дозволяє собаці сісти і сам сідає на
стілець перед собакою на відстані наблизитьельно півметра. Відстань до собаки має бути розрахована
таким чином, щоб загальне керування твариною було по можливості зручним і при цьому зберігалося
фіксація. Рішення, чому провідник на кроці 1 сидить, а не стоїть, ґрунтується на наступному:
1.
провідник не повинен схилятися над собакою. Сидяча позиція виглядає для собаки менш домінантно,
внаслідок чого, можна уникнути стресового стану собаки;
2. для провідника сидяча позиція
приємніше і зручніше, ніж позиція стоячи, керування собакою при цьому відбувається легше. це також
сприяє спокійному та врівноваженому настрою провідника.
- 3.2. Подача апорту
Сидячи перед собакою, провідник лівою рукою береться за ручку на коригувальному нашийнику, у правій руці тримає апорт. Апорт тримається за зовнішній набалдашник і подається собаці так, щоб тонка частина апорту перебувала лише на рівні носа собаки. З самого початку треба звертати увагу на те, щоб собака не брала апорт самостійно, а чекала на команди провідника. Тепер за ручку коригувального нашийника виготовляється легке натягування лівою рукою та одночасно з подачею команди Апорт предмет апортування підноситься прямо до морди собаки. Якщо собака пащу відразу не відкриває, то провідник допомагає тим, що небагато відкриває пащу рукою і закладає туди предмет, що апортує. Провідник при цьому залишається абсолютно спокійний, щоб уникнути конфлікту. Важливо, щоб тренування відбувалося по можливості позитивний настрій. Якщо собака вивчила, що за командою Апорт вона повинна відкривати пащу і брати апорт, але відразу не робить цього, можна замість механічної допомоги рукою створити легке активне роздратування за допомогою коригувального нашийника. Важливо: принцип цієї вправи полягає в тому, щоб собака шляхом показу бажаної поведінки отримала спокій та похвалу, а також приємну для неї ситуацію. Поки вона не показуватиме цю поведінку, вона отримає легкі неприємні відчуття шляхом рухів за коригуючий нашийник і тиску рукою на пащу. Важливо, щоб для собаки обидві ситуації були чітко помітні, що означає, будь-яке негативне роздратування буде зупинено, якщо буде показано бажане поведінка і вона заміниться похвалою. Якщо ця вправа навчатиметься таким чином, то собака дуже швидко навчиться, що від неї очікують, оскільки собака завжди шукає для себе приємну ситуацію.
- 3.3. Припинення небажаної поведінки та похвала за правильну поведінку
Апорт знаходиться в пащі собаки, кулак лівої руки поміщається під підборіддя собаки, права рука забезпечує правильне положення апорту в пащі собаки та контролює, щоб губи собаки не защемилися між апортом та зубами. Потім вона блокує окривання пащі, перебуваючи на переніссі собаки. Якщо собака тримає апорт спокійно, відразу натяг нашийника, що коригує, припиняється і собака спокійним тоном хвалиться, а права рука одночасно погладжує собаку по переніссі. Якщо собака спробує відвернути голову, піджовувати або випльовувати апорт, знову посилюється натяг нашийника, що коректує, одночасно повторюється команда Апорт та обидві руки провідника здавлюють разом пащу собаки. При коректній поведінці собака знову хвалиться, як описано вище.
Важливо: Правильна похвала!! Чим точніше собака зможе розрізняти позитивні та негативні подразники, що виходять від провідника, тим швидше вона вчитиметься. Правильно хвалити, значить ефективно хвалити, тобто собаці дається зрозумілий сигнал, що вона робить правильно саме зараз. Щоб собака сприймала похвалу як таку, похвала має викликати у собаки приємні почуття. У час похвали тон провідника має бути дружнім. Якщо собаку ще й гладять, то навчальний повинен чітко знати, що для собаки є приємним (наприклад, багатьом собаками не подобається, коли їх гладять між очима). Хто свого собаку знає та читає його поведінку, той швидко зрозуміє, які дії провідника собака сприйматиме дійсно як похвалу. Також при кроці 1 випадкове підкріплення кормом сприяє роботі без напруги і цим допомагає швидкому навчанню.
- 3.4. Контроль
Правою рукою провідник перевіряє, чи міцно утримується апорт, злегка підтягуючи за набалдашник. апортувальний предмет. Деякі собаки, якщо рука з її перенісся забирається, відразу намагаються виплюнути предмет. У цьому випадку можна спочатку для страховки залишити на переніссі собаки два пальці. Як тільки апортувальний предмет лежить у пащі вільніше, відразу посилюється натяг коригуючого нашийника, повторюється команда Апорт і руками здавлюється разом пащу собаки. Як тільки собака знову показує бажана поведінка, вона відразу хвалиться.
- 3.5. Забирання апорту
Коли собака показала бажану поведінку певний час, провідник забирає у неї апорт. Провідник
кладе обидві руки на предмет апортування і говорить потім команду Дай.
Безпосередньо на
семінар Кнут Фукс зазначив, що при забиранні апорту він тепер використовує тільки одну руку —правою
рукою бере апорт за ліву набалдашник. Пояснив це тим, що ліва рука залишається для
контролю.
Також і тут треба звертати увагу на те, щоб собака не віддавала апорт самостійно, а лише після команди. До початку тренінгу собака після показаної бажаної поведінки віддаватиме апортувальний предмет щодо швидко. Згодом фази спокійного та міцного утримання будуть подовжуватись до тих пір, поки нарешті не потрібно буде підстрахувати руками пащу і собака сидітиме перед провідником на вільному повідку, при цьому продовжуючи утримувати апорт спокійно і міцно, доки він не буде забраний провідником.
- 3.6. Пасивне заняття коректної позиції перед провідником
Коли собака виконує вправу вже впевнено, провідник стає перед собакою (прим. перекладача —нагадаю, до цього вправа виконувалася сидячи), викликаючи тим самим пасивну коректну позицію. Також і в цій позиції контролюється, щоб собака тримав апорт спокійно та міцно. Якщо так і відбувається, собака хвалиться і апорт забирається у неї з цієї позиції. Це служить для того, щоб у собаки утворився приємний зв'язок із позицією сидіти перед провідником і це є підготовкою до кроку 2.
Важливо: Повторення кроку 1
Вправа може багато разів повторюватися, причому треба
звертати увагу на те, щоб собака була сконцентрованою і готовою вчитися. При тренінгу вправа
має бути закінчено тільки тоді, коли собака щонайменше хоч раз показала бажану поведінку.
Коротко крок 1:
- Провідник тримає апорт перед пащею собаки — собака чекає, коли він отримає команду Апорт.
- Собака відкриває пащу і апортувальний предмет закладається в пащу.
- Щойно апорт виявляється в пащі собаки, провідник позиціонує обидві руки так, щоб запобігти жування або випльовування апорту.
- Щойно собака показує бажану поведінку, вона хвалиться, при цьому погладжується правою рукою по переніссі (ліва рука для підстрахування знаходиться ще на коригувальному нашийнику).
- Ліва рука тепер тримає коригуючий повідець, тоді як права запобігає відкриттю пащі. Одночасно можна за допомогою вказівного пальця перевірити, чи міцно утримується апорт.
- Якщо собака вивчила, що апортувальний предмет треба тримати спокійно і міцно і в бажаному положенні в пащі, праву руку тоді можна тримати на відстані.
- Якщо собака показує бажану поведінку — вона рясно хвалиться.
- Провідник перевіряє міцність утримання апорту, злегка потягуючи його однією рукою.
- Щоб забрати у собаки апорт, провідник бере його обома руками, перш ніж скаже команду Дай.
- За командою Дай собака віддає апорт і продовжує спокійно сидіти.
- Коли собака виконує вправу перед провідником, що сидить, провідник піднімається з стільця в становище стоячи перед собакою, чим домагається пасивного виконання позиції Сидіти перед провідником. При цьому іноді контролюється, міцнособака утримує апорт.
4. Крок 2
У кроці 2 собака навчається за командою Апорт з апортом, що знаходиться в пащі, подолати коротку відстань і зайняти позицію перед провідником.
- 4.1. Підготовка кроку 1
Собака спершу фіксується і центрується, як описано в розділі 3. Потім собаці дається апорт у пащу, при цьому треба контролювати, що апорт вона тримає спокійно та міцно. Тепер собака готовий до кроку 2.
- 4.2. Подолання короткої відстані до провідника
Якщо собака тримає апорт спокійно та міцно, слід команда Сидіти та провідник відходить спиною назад від собаки приблизно 1м. Як тільки собака вперше зробила хоч маленький рух убік провідника, у цьому самому місці заохочується мотиваційним предметом з грою. Найкраще, якщо провідник затискає мотиваційний об'єкт (МО) під підборіддям. Після невеликої витримки собака підзивається командою Апорт у позицію сидіти перед провідником. Якщо собака тримає апорт спокійно та міцно, апорт забирається і собака заохочується МО. Тут можна варіювати: провідник може перед заохоченням ще раз відступити назад або зробити контроль фортеці утримання. У будь-якому випадку, треба звертати увагу на те, щоб після забирання апорту собака спочатку залишалася спокійно сидіти і не намагатися самостійно схопить МО. Крок 2 вважається закінченим, якщо собака після відходу назад на коротку дистанцію впевнено та точно займає позицію сидіти перед провідником (фронтальну позицію— ФП) і підносить провіднику апорт зі спокійним та міцним утриманням, доки провідник не забере його.
Важливо: *Як тільки собака з апортом проробить невелику відстань, щоб зайняти перед провідником ФП, відразу викидається МО. Цей мотиваційний об'єкт служить для того, щоб зробити для собаки становище сидіти перед провідником більш цікавим і щоб собака прагнув якнайшвидше зайняти це становище. *
Коротко кроком 2:
- Провідник стоїть перед собакою і за командою Апорт дає їй апортувальний предмет у пащу.
- Провідник віддаляється на пару кроків від собаки, що сидить, і затискає під підборіддям мотиваційний об'єкт.
- За командою Апорт провідник кличе собаку і допомагає їй зайняти ФП.
- Однією рукою перевіряється міцність утримання апорту.
- Провідник хвалить собаку за бажану поведінку.
- Перед забиранням апорту обидві руки провідника кладуться на набалдашники предмета апортування.
- За командою Дай собака віддає апорт і залишається спокійно сидіти.
- Наприкінці слідує заохочення мотиваційним об'єктом.
5. Крок 3
У кроці 3 собака навчається за командою Апорт активно забирати апортувальний предмет з рук провідника та проходити коротку відстань до провідника.
- 5.1. Підготовка до попередніх кроків.
Для цієї вправи собака також фіксується та центрується. Якщо крок 1 та крок 2 виконуються впевнено, собака готовий до кроку 3.
- 5.2. Активне забирання апорту з рук провідника.
Провідник стоїть приблизно на відстані один метр перед собакою, що сидить, і тримає апорт осторонь поряд із корпусом. За командою Апорт собака підбігає до предмета апортування і забирає його з рук провідника. Як тільки апорт виявляється в пащі собаки, провідник стає перед собакою так, щоб собака міг рухатися прямо на провідника, тобто без того, щоб їй довелося поміняти напрямок руху. Коли собака зайняла фронтальну позицію перед провідником і тримає апорт спокійно та міцно, предмет апортування забирається і собака заохочується мотиваційним об'єктом. Крок 3 вважається закінченим, якщо собака по команді Апорт цілеспрямовано рухається до предмета апортування, впевнено вистачає його і потім рухається прямо у ФП, при цьому підносить провіднику апорт зі спокійним та міцним утриманням, доки провідник не забере його.
Важливо: *як описано в тексті, контроль міцності утримання апорту проводиться правою рукою, забирання апорту обома руками. Це правило є для собаки допомогою, за якої вона не плутатиме дії провідника і це правило повинно в таких чітких формах застосовуватися тільки в початку навчання апортування. Коли собака стає впевненішим і знає, що перед забиранням апорту йде команда Дай, тут можна вже варіювати, наприклад, контроль можна виконувати лівою рукою або обома руками, або забирати апортування однією рукою. *
Коротко крок 3:
- Провідник стоїть на короткій відстані перед собакою і тримає апорт осторонь корпусу.
- За командою Апорт собака прямує до апорту і бере його з рук провідника.
- Після того, як собака взяла апорт, провідник відразу стає в напрямку руху собаки, так, щоб собаці, взявши апорт, не довелося змінювати свій напрямок.
- Собака прямує ФП
- Собака сидить коректно з апортом перед провідником.
- Однією рукою провідник переконується, що апорт тримається міцно.
- Провідник хвалить собаку за бажану поведінку.
- За командою Дай собака відпускає апорт і залишається уважно та спокійно сидіти.
- Наприкінці собака заохочується мотиваційним об'єктом.
6. Крок 4
У кроці 4 собака вчиться, що після того, як він активно забрав з рук провідника апорт, на шляху до заняття ФП вона змінює напрямок.
- 6.1. Підготовка попередніх кроків
Для цієї вправи собака також фіксується та центрується. Якщо собака крок 3 виконує впевнено, вона готова до кроку 4.
- 6.2. Зміна напряму руху після вихоплення апорту
Провідник стає перед або поряд з собакою, що сидить, і тримає апорт осторонь поряд з корпусом. за команді Апорт собака підбігає до апорту та бере його з рук провідника. Тільки провідник позиціонується так, щоб собаці на шляху заняття ФП довелося змінити напрямок руху. Це зміна напрям руху є єдиною відмінністю від кроку 3. Собака вчиться, після хапання апорту орієнтуватися прямо на провідника, навіть якщо він стоїть за ним. Коли собака зайняла ФП і тримає апорт спокійно та міцно, апорт забирається і собака заохочується МО.
Крок 4 вважається закінченим, якщо собака по команді Апорт цілеспрямовано рухається до апорту, впевнено його вистачає, відразу розгортається у напрямку провідника і займає коректну ФП, при цьому підносить провіднику апорт зі спокійним та міцним утриманням, доки провідник не забере його.
Важливо: спершу техніка, потім швидкість!! На початку кожної нової частини навчання Апортування собака повинна вивчати нові ситуації, що вимагає великої концентрації від неї. У цій фазі провідник повинен звертати увагу лише виконання вправи, швидкість залишити потім. Коли собака добре запам'ятає перебіг вправи, вправу найчастіше і так вже виконуватиметься швидше, оскільки собака навчилася, що він буде швидше заохочений мотиваційним об'єктом, якщо швидше і коректно виконає вправу.
Коротко крок 4:
- Провідник стоїть поруч із собакою і тримає апорт осторонь корпусу — МО зараз уже знаходиться під підборіддям.
- За командою Апорт собака прямує до апортувального предмета і бере його з рук провідника.
- У той час, поки провідник ще тримає апорт в руці, він стає так позаду собаки, щоб їй заняття ФП довелося змінити напрямок.
- Собака бере апорт і розвертається, щоб підійти до провідника. >
- Собака займе ФП. Вона сідає перед провідником і тримає апорт спокійно та міцно — провідник може апорт забрати і заохотити собаку іграшкою (див. Крок 3)
7. Крок 5
За крок 5 собака вчиться піднімати апортування з землі, перш ніж він займе ФП.
- 7.1. Підготовка до попередніх кроків.
Для цієї вправи собака також фіксується та центрується. Якщо собака крок 4 виконує впевнено, вона готова до кроку 5.
- 7.2. Підняття апорту із землі.
Провідник кладе апорт на землю приблизно за метр від сидячого собаки і стає поруч із собакою в
основну позицію. За командою Апорт собака біжить до апортувального предмета і підніме його з землі та по
прямий повертається до провідника. Якщо собака займає ФП і тримає апорт спокійно та міцно, апорт
забирається та собака заохочується мотиваційним об'єктом. Якщо у собаки виникають складності, що на цей раз
апорт треба піднімати із землі, їй можна допомогти тим, що кладучи апорт на землю, провідник продовжує
тримати його рукою, перш ніж собака візьме його.
Крок 4 вважається закінченим, коли собака по
команді Апорт цілеспрямовано рухається у бік апорту, що лежить на землі, впевнено його піднімає,
одразу розвертається у напрямку до провідника і потім займає ФП, при цьому підносить провіднику
апорт зі спокійним та міцним утриманням, доки провідник не забере його.
Важливо: *Щойно приступаєте до кроку 5, вже не використовується спеціальний апортувальний предмет Кнута Фукса із плоскою серцевиною, а береться традиційний апорт. Сенс полягає в тому, що тільки з рук апорт може подаватися собаці так, щоб забезпечити правильне взяття його з правильного боку. Якщо у собак з'явилася проблема з переходом на стандартний предмет апортування, можна для звикання ще раз повторити крок 1 з цим апортом. *
Коротко крок 5:
- Провідник кладе апорт на землю приблизно за метр від собаки— МО в цьому випадку знаходиться в добре видимому місці для собаки на куртці провідника.
- За командою Апорт собака прямує до апортувального предмета та піднімає його з землі.
- Собака підніме предмет і робить розворот, щоб попрямувати до провідника.
- Провідник кличе собаку у ФП.
- Собака сідає коректно перед провідником і потім заохочується мотиваційним об'єктом.
8. Крок 6 Повна вправа з апортування.
Собака має тепер вільно апортувати і при цьому пробігати ще більшу відстань. Це вправа спочатку підстраховується помічником.
- 8.1. Підготовка попередніх кроків
Вперше, коли собака не фіксується і не центрується. Якщо собака впевнено закінчив крок 5, він готова виконувати апортування на відстані та без фіксації.
- 8.2. З'єднання у загальну вправу апортування
Провідник стає із собакою на вільний рівний майданчик, при цьому собака підстраховується помічником.
за допомогою довгого повідця. Провідник може кинути апорт або покласти його на бажану відстань від
собаки. Перш ніж дати команду Апорт, провідник стає основною позицією, а помічник перебуває
трохи поза лінією апортування, приблизно посередині між точкою провідник/собака та точкою
лежачий/кинутий апорт. Завдання помічника спостерігати за поведінкою собаки та запобігти помилкам. за
команді Апорт собака біжить до апортувального предмета, при цьому помічник підстраховує собаку на
вільному повідку. Відразу після підняття апорту, собака повинен негайно розгорнутися і швидко і радісно
бігти назад до провідника.
Коли собака зайняла ФП і тримає апорт спокійно і міцно, апорт
забирається та собака заохочується мотиваційним об'єктом.
Іноді заохочення дається з
основну позицію. Помічника з довгим повідцем використовують так довго, доки собака не апортує впевнено
і миттєво. Як тільки собака покаже кілька коректних повторень - помічник забирається.
Коротко загальна вправа:
- Собака сидить поруч із провідником в основній позиції.
- У той час, коли провідник кидає апорт, собака залишається спокійно сидіти.
- За командою Апорт собака зривається від провідника і біжить у прямому напрямку до апорту. Помочник стежить за поведінкою собаки.
- Собака біжить прямо і швидко до апорту.
- Собака одразу і впевнено вистачає апорт і розвертає корпус при цьому вже у напрямку провідника. Як тільки собака схопила апорт, вона відразу розвертається і біжить цілеспрямовано прямо до провіднику.
- Собака сідає перед провідником коректно і при цьому тримає апорт спокійно та міцно.
- За командою Дай апорт у собаки забирається і він продовжує сидіти уважно та спокійно перед провідником доти, доки він не заохочить її МО.
- Собака все зробила правильно — за це вона хвалиться та заохочується грою.
Джерело: Knut Fuchs. Один із топ-тренерів у Світі сьогодні!
Апортування від А до Я. За матеріалами книги Кнута Фукса
Малінуа (Belgian Malinois) - справжня робоча вівчарка!